Driftstatus

12. JANUAR 2024 - Brug for support?

En del WordPress sites har de sidste par dage været under angreb. Oplever du problemer i forbindelse med det, så kontakt os på support@infoserv.dk

 

11. JANUAR 2024 - Servernedbrud på Aviva CMS server.

Forventer at alle Aviva sitet kører igen ca. 13.00.

 

2. JUNI 2023 - PROBLEM MED CLOUDFLARE DNS

Hvis du benytter Cloudflares DNS 1.1.1.1 og 1.0.0.1 kan du opleve problemer med at oversætte mail.ishost.dk og flere andre navne til IP adresser. Det kan medfører at du ikke kan få forbindelse til vores mailserver.

Fejlen er indrapporteret til Cloudflare.

Midlertidigt fix er at ændre din DNS til at benytte Google DNS i stedet for Cloudflare. Googles DNS har adresserne:
8.8.8.8
8.8.4.4

 

1. JUNI 2023 - UDFALD MELLEM HOSTINGCENTER OG INTERNETLEVERANDØR

Der opleves pt. forbindelsesproblemer mellem nogle internet leverandører og det Linode datacenter vi benytter.

Meget få kunder er påvirket. Problemet berøre ikke: Global Connect, YouSee eller Telia.

Linode er bekendt med fejlen som opstod 31-5 kl. 14:17.

Linode har markeret problemet som løst, men i hvert fald en af vores kunder oplever stadig problemet, så jeg har fejlmeldt det hos Linode.

https://status.linode.com
(se under Past indicents)

De kunder som oplever problemet har følgende udfordringer:

– Kan ikke tilgå Infoserv’s webmail.
– Kan ikke bruge deres alm. mailprogram (kan ikke tilgå Infoservs mailserver).
– Kan ikke tilgå sites hostet hos Infoserv.

De kan tilgå alle andre sites, blot ikke sites som er hostet hos Linode i Frankfurt.

 

10. April 2022 - Øget sikkerhed på mailserver

Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

Vi har stor fokus på sikkerheden og spamfiltreringen, så du nemt og sikkert kan sende og modtage e-mails. Det stiller nogle krav til os som udbyder og til dig som mail bruger.

Øget sikkerhed på mailserver

Infoserv opdatere løbende
Vi øger løbende sikkerheden på vores mailservere.
Det betyder at vi hele tiden installere nye versioner af software på mailserverne.

Vi anbefaler, at du selv løbende opdatere
Opdater dit mailprogram løbende
Brug et sikkert password

Øget sikkerhed og løbende opdateringer stiller krav til dit mailprogram
Vi har i weekenden den 09. til 10. april igen lavet en opdatering på Infoserv’s mailsystem / mailserver.
Efter denne opdatering kan vi konstatere, at meget gamle operativsystemer og mailklienter ikke længere kan sende og hente post.
Det skyldes at disse operativsystemer og mailklienter ikke understøtter det som man i dag betragter som sikre kommunikationsprotokoller og mangler kendskab til nyere rod-certifikater.

Vi opdatere af sikkerhedsmæssige årsager løbende mailsystemet og det medfører normalt ikke sådanne hændelser. Kommer der nye eller større ændringer vil du naturligvis modtage information før dette bliver implementeret.

De løbende opdateringer finder sted for at sikre et højt sikkerhedsniveau i mailsystemet.

Kan du ikke hente eller sende mail?
Hvis du oplever ikke at kunne sende og hente post efter opdateringer ? Så kan det betyde, det at du bliver nød til at opdatere dit operativsystem og din mailklient for igen at kunne bruge din normale postklient.
Men inden du påbegynder dette er det altid en gode ide, at sikre dig, at du har internetforbindelse og genstarter dit mailprogram, da dette også kan være en af årsagerne til, at du ikke kan sende eller modtage e-mail.

Du kan altid hente post på din webmail
Du vil dog kunne tilgå din mail vha. Infoserv’s webmail på adressen:
https://mail.ishost.dk

Specifikt kan vi se at følgende mailprogrammer skal opgraderes for at kunne bruge sende og modtage e-mails
• Mac OS El Capitan eller ældre. Fix: Opgrade til fx. Monterey.
• Windows 7. Fix: Installer opdateringer vha Windows Update.
• Windows Live Mail 2011. Fix: Ingen.
• Outlook 2013. Fix: Installer Office opdateringer.
• Outlook 2007. Fix: Ingen.

For at sikre at du benytter operativsystem og mailklient som stadig er supporteret af opdateringer fra producenten (og dermed også er sikkert), skal du som minimum benytter et af følgende:
• Windows 8.1
• Windows 10
• Windows 11
• macOS Big Sur
• macOS Monterey
• Office 2016
• Office 2019
• Microsoft 365

Hvem kan hjælpe?
Vi forslår at du kontakter din normale leverandør af hardware/software/netværk og beder dem om at hjælpe med at opdatere dit mailprogram.
Infoserv kan sende koder, hvis du mangler disse.
Der ligger desværre udenfor for vores kompetencer at forestå disse opdateringer af de enkelte mailklienter.

Har du spørgsmål er du naturligvis altid velkommen til at skrive til os på support@infoserv.dk eller ringer på 87110300.

4. FEBRUAR 2022 kl. 10:42 - MICROSOFT AFVISER E-MAILS

Microsoft afviser igen mails fra både vores normale mailserver og  en ekstra mailserver som benyttes til at route email til Microsft 365 kunder.

Vi arbejder på at etablere en ny midlertidig løsning.

 

22. DECEMBER 2021 kl. 11:40 - Maildriften er pt. normaliseret

Vi afventer stadig at Microsoft fjerner blokkeringen af vores normalt webserver.

Vi har etableret et midlertidigt fix hvor alle mail som skal leveres til Microsoft 365 bliver routet til en ny mailserver i USA og derfra leveret til Microsoft 365. Herved omgåes den blokering som Microsoft har lavet på flere europæiske serverer.

Det betyder at maildriften pt. er normaliseret.

21. DECEMBER 2021 kl. 9:50 - Microsoft afviser e-mails

Infoserv og mange andre europæiske mail-udbydere, har siden starten af december oplevet at mails, som sende til Microsoft 365 kunder, bliver blokkeret af Microsoft.

Vi har rapporteret fejlen til Microsoft af flere omgange og samtidig er vi bekendt med andre, der mailudbydere i Europa, som også har rapporteret fejlen til Microsoft.
Microsoft er endnu ikke vendt tilbage med en løsning. 

Hvis I oplever problemet med mails sendt fra en formular på jeres website til jeres egen Microsoft e-mail konti, kan vi etablere en midlertidig løsning, hvor vi sende det til en Gmail i stedet for jeres almindelige Microsoft e-mail konto.
Det er vigtigt at i fejlmelder problemet hos jeres Microsoft leverandør.

Hvis I oplever problemer, med e-mails som I sender til jeres kunder (der har en Microsoft e-mail konto) , kan I sende disse e-mails via en Gmail.

Vi forslår, at i beder jeres kunder om at fejlmelde problemet hos deres Microsoft leverandør.

Tidshorisont for løsningen: Microsoft har ikke givet os nogen ide om, hvornår vi kan forvente at fejlen bliver løst

Links af interesse:
9

https://status.opalstack.com/

9

https://serverfault.com/

9

https://www.linode.com/